Adıyaman ve Kahramanmaraş’ta 7 yılda yaklaşık 700 milyon TL yatırım
AKEDAŞ Elektrik Dağıtım AŞ Genel Müdürü Mustafa Yılmaz, “Tüketicilere kesintisiz ve kaliteli enerji sağlayabilmek için tüm teknolojik imkanları kullanıyoruz” dedi. Yılmaz, arızalara müdahalelerde dikkat ettikleri unsurlara değindi.
AKEDAŞ Elektrik Dağıtım A.Ş. kimdir?
AKEDAŞ Elektrik Dağıtım A.Ş kamu adına 30 yıllığına hizmet vermek üzere kurulmuş elektrik dağıtım şirketidir. Kahramanmaraş ve Adıyaman illerinde 1.724.118 kişilik nüfus içinde 699.664 abonesiyle il merkezleri ve kırsal alanda elektrik dağıtımı hizmeti vermekle görevlidir.
Toplamda 22.198 km² lik yüzölçümüne sahip alanda yer alan elektrik dağıtım şebekesini, tüketici memnuniyetini ön planda tutarak kaliteli ve çevreye duyarlı hizmet anlayışıyla, isabetli yatırımlar yaparak güçlü yol haritasıyla yönetiyor. AKEDAŞ Elektrik Dağıtım A.Ş. temel anlamda elektriği şehirler arası iletim noktalarından alarak şehir ve kırsal alanlara en uçtaki tüketiciye kadar dağıtımını yapıyor. Elektrik enerjisinin hanenin, iş yerinin içine kadar gelmesini sağlamaya yönelik işlemlerin tamamını yürütüyor. Elektrik şebekesinin bakımı, onarımı, genişletilmesi, iyileştirilmesi, çalışır halde tutulması, elektrik arızalarına müdahale edilmesi, şebekede meydana gelen her tür arızaya müdahale edilmesi, planlı bakımlar yaparak şebekenin çalışır durumda olmasının sağlanması, uzaktan okuma sistemleri kurulması, devreye yeni giren tüketim noktalarının enerjilendirilmesi işlemleri de Elektrik Dağıtım şirketinin görevidir. Tüketici sayaçlarının okunması, sayaç tüketim verilerinin tüketicilere bildirilmesi, bağlantı anlaşması, proje onayı, hat yeri değişikliği, tüketicilerin taleplerinin değerlendirilmesi ve uygulamaya konulması işlemleri de mevzuat ve işleyiş çerçevesinde AKEDAŞ Elektrik Dağıtım A.Ş. görevleri arasındadır.
Arıza bildirimleri (haftalık, günlük, aylık) rakamlar nedir? Arıza bildirimlerinden sonra süresi nedir?
Elektrik Dağıtım A.Ş görevlerinden biride Adıyaman ve Kahramanmaraş İllerinde elektrik dağıtım hatlarında meydana gelen arızaları gidermek. Bunu yaparken de büyük bir titizlikle ve kesintisiz elektrik için tüm enerjisiyle çalışmalarına devam ediyor. Arıza müdahale aşamasında Şirket işleyişini ve Şirkette neler yapıldığını anlayabilmek için yetkililere, gün ay ve haftalık olarak ortalama kaç arızaya müdahale edildiğini ve ne kadar sürede problemin giderildiğini sorduk. Her gün 2 ilden ortalama 100 adet arıza geldiği belirtildi. Yani 100 defa şirket personelleri sahadaki elektrik şebekesine müdahale ediyor, meydana gelen sorunları gideriyor, elektrik kesintisine sebebiyet verebilecek durumları değerlendiriyor sorunları çözüyor. Haftalık ortalama 700 arıza, aylık ise binlerce bildirim içinden ortalama 3000 arıza geliyor bu işlere büyük bir titizlikle müdahale ediliyor. Tüketicilerden gelen binlerce bildirim ise ortalama 7,2 dakikada çözümleniyor. Bu sürenin bu kadar kısa olması ise bazı arızalara uzaktan müdahale edilebilmesi ve çağrı merkezinde gelen bildirimlerin anında çözümlenebiliyor olması şeklinde izah ediliyor. SCADA sistemi ile uzaktan müdahale, arıza ortalama süresinin kısalmasını sağlıyor. Şirket yetkilileri zaman zaman şalteri atmış tüketicinin şalterinin kontrolü çağrı merkezi tarafından hatırlatıldığında bile elektriğin gelmesi sağlayabiliyor şeklinde yanıt veriyor.
Genel olarak bakıldığında günde binlerce tüketici AKEDAŞ Elektrik Dağıtım A.Ş ile irtibata geçiyor talep öneri istek ve şikayetlerini dile getiriyor. Tüm talepler arasından sahada sonuçlanan problemlerinde sayısının da bir hayli fazla olmasına rağmen etkili ve profesyonel personeller ile bu sayılardaki işler bile tüketiciler elektrik kesintisi yaşamasın diye çok kısa sürede sonuçlanıyor.
Farklı bölgelere konumlandırılmış arıza veya acil durumlar için ekipleriniz var mı?
Yazının önceki bölümünde tüketici bildirimlerine müdahale süresinin kısa olmasından ve sebeplerinden bahsedildi. Acil durum ekiplerinin çalışmaları da sürenin kısalmasını sağlayan etkenler arasında. Acil durum ekipleri, acil durum planı, kriz iletişim planı AKEDAŞ Elektrik Dağıtım A.Ş için vazgeçilmez işleyiş unsurları, acil durum ekipleri anında müdahale edilmesi gereken durumlarda 7/24 çalışıyor. Çalışmalarını planlı bir biçim de yürüten ve her bölge için ihtiyaca bağlı olarak belirlenen ekipler tüm gayretiyle çalışıyor.
Arıza onarım bakım ekipleri 7/24 hizmet veriyor ve bazı kırsal bölgeler için ayrıca ekip bulunduruluyor. Bu ekipler Şirket tarafından yapılan işlere bağlı olarak trafo bakım ekibi, kablo test ve başlık ekibi ve termal kamera kontrol ekibi ismiyle adlandırılıyor ve sürekli olarak acil işler dışında da bakım çalışmalarını sürdürüyor. Yapılan bakımlar şebekede yani AG ve OG ile yer altı hatları, mevcut bina, trafo ve dağıtım merkezlerinde yaşanabilecek sorunları önceden tespit edip gidermeye yönelik planlanıyor.
450 kişiden oluşan acil durum-arıza onarım bakım ekiplerinin görevlerinin bir kısmını sıralayacak olursak, daha önceden tespit edilen olası elektrik kesintisine karşı tedbir almak, sürekli kontrol altında tutmak, görevli olunan bölgedeki arızaların giderilmesi ve kesintisiz elektrik faaliyetinin sağlanması adına tüm çalışmaları yapmak, tespit edilen aksaklıkları ilgili yöneticiye bildirerek bunların giderilmesini sağlamak ve takibini yapmak, elektrik dağıtım hattında yaşanabilecek durumları kontrol altında tutmak için ekipman ile personel takviyesi gerekiyorsa bu anlamda tedariği sağlamak, ilgili birim amirine planlananlar ve gelişen durumlar ile ilgili rapor vermek şeklindedir.
Yatırım programınızı nasıl planlarsınız? Aylık veya yıllık yatırım bedelleriniz ne kadardır?
Yatırım programı hazırlanırken tüketici talepleri, yerel yönetim talepleri, ilave tesis yapılması için gerçek ve tüzel kişilerden gelen talepler ve yıl boyunca mevcut elektrik dağıtım şebekesinde problem oluşturan arızalar, kesintiler dikkate alınıyor. Tüm bu kriterler doğrultusunda EPDK tarafından onaylanmış olan yatırım bütçesine göre talepler için etüt ve proje çalışması yapılarak tesis yapım ihaleleri yapılıyor ve yükleniciler vasıtasıyla yatırımlara başlanıyor. Yapılan yatırımlar tüm sene boyunca belirli dönemlerde periyodik olarak EPDK ve TEDAŞ Genel Müdürlüğü tarafından denetleniyor. Özelleşmeden bu yana 7 yıl boyunca yıllık ortalama 100 milyon TL yatırım yapılarak Şirket sorumluluğundaki Adıyaman ve Kahramanmaraş illerinde yaklaşık 700 milyon TL yatırım gerçekleştirilmiştir.
Dövizdeki kur dalgalanmalarından sektörünüz etkilendi mi?
Her sektörde olduğu gibi enerji sektörü de bu dalgalanmalardan etkilendi. Elektrik dağıtımının sürekliliği için şebeke unsurları olan malzemeler kullanılarak işçilikle yatırımlar yapılıyor. Malzeme, (direk, iletken, trafo vb) hammadde(bakır, demir vs), işçilik fiyatlarındaki değişimler zaman zaman sorunlar yaşanmasına sebep olabiliyor.
AKEDAŞ Elektrik Dağıtım A.Ş. tüketici memnuniyetine nasıl bakıyor?
Tüketicilere kesintisiz ve kaliteli enerji sağlayabilmek için tüm teknolojik imkanları kullanan tüketici taleplerini uzaktan müdahale ederek anında sonuçlandırmak için entegre sistemler üzerinde sürekli çalışan, tüketicilere daha iyi hizmet sunmak isteyen AKEDAŞ Elektrik Dağıtım A.Ş sürekli yenilik ve iyileştirme yapıyor.
Dışsal sebeplerle yaşanabilecek elektrik kesintilerini en aza indirebilmek için yapılan yatırımlar ve iyileştirmelerle doğal sebeplerden kaynaklanan kesintileri en aza indirilmek isteniyor. Yer altı hatları, yer üstü hatları, yeni elektrik şebekeleri, aydınlatma yatırımları bunların en başında geliyor. AR-GE projeleri ile verilen hizmeti daha sağlıklı bir biçimde yürütmek amaçlanıyor ve inovatif, öncü projelere imza atılıyor. Bu anlamda geniş çaplı çalışmalar yapılıyor.
Kahramanmaraş ve Adıyaman bölgesindeki tüm talep ve şikayetlere en hızlı çözümü sunmak için etkin çağrı merkezi lokasyonlarını yönetiyor. Telefon ve web kanalları ile hizmet almak isteyen tüm tüketici talep, başvuru ve şikâyetlerine çağrı merkezi tarafından yanıt veriliyor çözüm üretiliyor.
Çağrı merkezine gelen aramalar sistem üzerinde konularına ve adreslerine göre gruplandırılıyor, konusuna ve bölgesine göre anında ilgili birimlere yönlendiriliyor. Sahada sonuçlanması gereken işlemler ise saha ekiplerinin el terminallerine aktarılıyor ve yapılan işlerin sonuçları sisteme kaydedilerek tüketicilere bilgi verilmesi sağlanıyor. Bu sayede tüketiciler bir telefon aracılığıyla muhatap bulabiliyor, sorusuna yanıt alabiliyor. Günlük yaşamını bırakarak talep ve sorununu halletmek zorunda kalmıyor.
Çağrı merkezini sürekli olarak güçlendirme çalışmaları yapılırken, kullanıcılar Facebook Twitter ve Linkedin gibi sosyal ağlar aracılığıyla AKEDAŞ Elektrik Dağıtım A.Ş ‘ye kolayca ulaşım olanağı sağlanabiliyor.
Ayrıca yenilenen, inovatif web sitesi aracılığı ile iletişime geçildiğinde, talep öneri ve istekler anında ilgililere ulaşıyor, sürekli ihtiyaca bağlı değişebilen, kullanıcı dostu bir web sitesi amaçlayan Şirket web sitesini sürekli geliştiriliyor ve tüketicilerin geri bildirimde bulunabileceği düzenlemeler yapıyor.
Tüketici memnuniyetini artırmak için vatandaş talepleri azami ölçüde dikkate alınıyor, tüketici talepleri en kısa sürede sonuçlandırılmaya çalışılıyor. Özellikle Küçük Ek Tesisler olarak tanımlanan ilave tesis taleplerinde (ev, ticarethane vb. gibi yeni yapılan yapılar için ilave direk dikimi, ilave aydınlatma yapılması vb.) EPDK Bağlantı ve Sistem Kullanım Yönetmeliği’nde tanımlanan tesis yapım sürelerinde kullanıcı talepleri, yönetmelikte tanımlanan evrakların sunulmasıyla en kısa sürede karşılanıyor.
AKEDAŞ Elektrik Dağıtım A.Ş tüm bunları yaparken sürekli olarak anketler yaparak tüketici memnuniyetini, Şirketin algısını, talepler ve şikayetleri değerlendirmek ve çözüm bulmak için anketler yaparak işleyiş ve çalışmalarını vatandaş gözünden takip ediyor.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.