Türkiye'deki Çinli otomobil markalarının, otomobil ve hafif ticari araç segmentlerindeki toplam pazar payı, yılın ilk beş ayında yüzde 8,13'e yükseldi.
Cumhurbaşkanı Kararı ile İthalat Gümrük Vergisi Düzenlemesi Değiştirildi ve Resmi Gazete'de Yayımlandı.
Buna göre, Ticaret Bakanlığı, yerli üretimin pazar içindeki konumunu güçlendirmek ve korumak, ayrıca yerel yatırımları desteklemek amacıyla Çin menşeli benzinli ve hibrit binek araçlara, ithalat değerinin yüzde 40'ı veya 7 bin dolar/adetin yüksek olanı şeklinde ek gümrük vergisi uygulanmasına karar verdi.
Bu kararın ardından Çin otomotiv markalarının Türkiye'deki pazar payı ve yatırım durumu tartışma konusu oldu. Türkiye otomotiv pazarında giderek daha fazla yer edinen Çin markaları, yatırım niyetlerini henüz netleştirmedi.
Çin markalarının sıkça dile getirdiği "Türkiye, Avrupa'ya açılan bir kapı" görüşüne rağmen, üretim yapma konusundaki niyetleri belirsizliğini koruyor. Uzmanlar, Çin'in Türkiye'nin dış ticaret dengesinde önemli bir faktör olduğunu ve otomotiv sektörünün bu dengeyi belirleyen sektörlerden biri olduğunu belirtiyor.
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre, yılın ilk beş ayında otomobil ve hafif ticari araç satışları yüzde 6 artarak 471 bin 743 adete ulaştı.
Çin menşeli marka sayısı, ODMD listesine eklenen yeni firmalarla birlikte 54'e yükseldi. Son dönemde Türkiye'ye olan Çin ilgisinde artış gözlenirken, bu da yeni markaların pazar girişiyle somutlaşıyor.
Türkiye otomotiv pazarında Skywell, MG, Chery, Leapmotor, Seres, Maxus, Hongqi, DFSK, BYD ve NETA gibi 10 Çin markası bulunuyor. SWM ve Jaecoo gibi markaların da eklenmesiyle Çin menşeli marka sayısının 12'ye yükselmesi bekleniyor.
DFSK ve Chery, içten yanmalı motorlu araçlarını Türkiye pazarında sunarken, MG elektrikli ve içten yanmalı araçlarıyla, diğer markalar da elektrikli modelleriyle dikkat çekiyor. Lüks segmentte faaliyet gösteren Voyah ise ODMD listesinde yer almıyor. Ayrıca DFSK ve Maxus, hafif ticari araç segmentinde de satış yapıyor.
Çin markalarının Türkiye pazarındaki satışları (otomobil ve hafif ticari) yılın ilk 5 ayında 38 bin 395 adede ulaşırken, pazar payı da yüzde 8,13'e yükseldi. DFSK ve Maxus'un ticari araç satışları hariç tutulduğunda sadece otomobil segmentinde Çin markalarının satış sayısı 38 bin 19'a, pazar payı ise yüzde 10,13'e çıktı.
Ocak-mayıs döneminde en fazla satışı gerçekleştiren Çin markaları incelendiğinde, Chery 26 bin 990 satışla ilk sırayı alırken, 9 bin 478 satışla MG ikinci ve 1065 satışla BYD üçüncü sırada yer aldı. DFSK 346 ve Maxus 190 satışla sırasıyla dördüncü ve beşinci oldu.
Geçen yılın şubat ayında bazı Çin markalarının henüz pazar girmemiş olması dikkate alındığında, Çin markalarının toplam satışları 1000 adedin altında kalmıştı. Ancak 2023'te Çin markaları, Türkiye otomobil pazarının toplam satışlarının yüzde 6,10'unu oluşturarak 59 bin 97 adetlik satışa ulaştı.
Toplamda 471 bin 743 adetlik pazarda yerli araç satışları 146 bin 727, ithal araç satışları ise 325 bin 16 adet oldu. İthal araçlar arasında Çin markalarının payı yüzde 11,69 seviyesinde kaydedildi.
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, önceki açıklamalarında Çin markalarının Türkiye pazarında yatırım yapması gerektiğini vurgulamıştı. Eroldu, Türkiye'nin ticaret dengesi ve otomotiv sektörünün geleceği açısından Çin markalarının yatırım yapmasının önemine dikkat çekti.
Kaynak: AA