Trabzon Rum İmparatorluğu, Romalılar ve Bizans hakimiyetinde kaldıktan sonra, Trabzon ve ahalisi, Fatih Sultan Mehmet tarafından 1461 yılında fethedilmiştir. Buna rağmen, bu bölge, uzun süre Müslüman Türk ahalisinin yerleşmesine sahip olmamıştır. Kahramanmaraş-Trabzon’un tarihteki dostluğu ve irtibatı işte bu büyük Fetih’ten sonra başlar.
İSLAMA DAVET ETTİK
Trabzon’un fethinden sonra, hem bölgede Müslüman Türk nüfusunu artırmak hem de irşad faaliyeti için Maraş’tan birçok hoca ve âlim Trabzon’a yerleştirilmiştir. Trabzon Tarihi adlı kitapta Şakir Şevket adlı Yazarın belirttiğine göre “Fetihten 200 sene sonra, yani 1661 yılına kadar, bölgede Müslümanlaşma sağlanamadığı hâlde, Maraş ulemasından bir zat, Bayburt yoluyla Trabzon civarına gelerek, yörenin en saygın Papazlarını bile hidayete erdirme başarısı göstermiştir. Bu Maraşlı Âlim zat ve halka ve papazlara İslam dinini kabul ettirmiştir. Bu tarihi bilgiye karşı, bazı kaynaklarda, Trabzon ve çevresinin İslamiyet ile hidayete ermesi, yani Maraşlı ulemaların bu bölgeye gelme tarihinin 1550’li yıllar olduğu belirtilmektedir. Hanefi Bostan adlı Yazarın araştırmalarına göre Trabzon ve civarının nüfus yapısının 1681’de yüzde 98 civarında Müslüman Türk varlığına ulaştığı kaydedilmektedir.
MEŞHUR OF’LU HOCALAR MARAŞ KÖKENLİ
Trabzonlu bir çok alimin kendilerinin kökenlerinin Maraş olduğunu açıkça söylemektedir. Kahramanmaraş’ta ikamet eden bazı hemşehrilerimiz ile Trabzon Of’ta ikamet eden bazı hemşehrilerimiz aynı kökten geldiklerini bilinmektedir. Bu kapsamda, Kahramanmaraş’taki Saçaklızadeler ile Of’taki Fındıkoğulları ailelerin aynı kökten geldikleri örnek olarak söylenebilir.
Kahramanmaraş-Trabzon Dostluğunun tarihi kökenine ilişkin bir başka gerçek olarak, Trabzon’da Şehzadelik yapan Yavuz Sultan Selim’in eşinin Maraş’taki Dulkadiroğlu Beyi’nin kızı olması verilebilir. Kısacası, Trabzon’daki büyük Şehzadeye, geleceğin büyük Padişah’ına telli duvaklı bir gelin vermiş Kahramanmaraş.
ONLARDA MARAŞ CADDESİ MEŞHUR
Tarihten gelen bu dostluk Cumhuriyet döneminde de pekişmiş ve devam etmiştir. Bunun en büyük delili, her iki şehrin en işlek ve en merkezi caddelerinin adının birbirlerinin ismini taşımasıdır. Trabzon’un en merkezi ve en işlek caddesinin adının Maraş ve Kahramanmaraş’taki en işlek ve en merkezi caddenin adının Trabzon Caddesi olması elbet bir tesadüf değildir. Bu isimlendirmenin, iki şehir arasındaki köklü dostluğa ve tarihten gelen irtibata dayandığı açıktır.