ÖZEL RÖPORTAJ - EMRE BOZ
Belirlenecek aday kriterleri ile ilgili değerlendirmeler yapan Özdemir; “AK Parti belediyeciliği ile ön plana çıkmış bir partidir, bu konu göz önüne alınarak değerlendirmeler yapılacak” dedi.
Müracaatların tamamlanması ile birlikte AK Parti beklediği aday adayı sayısına ulaştı mı? Halkın beklentilerine karşılık neler söylemek istersiniz?
Mevcut belediye başkanlarının durumu belli değilken doğal olarak müracaatın çok olması beklenemez. Türkiye genelinde müracaat oldu diye değerlendirmek yanlış olur. Bunun yanlış olduğu şu şekilde izah edilebilir; Elbistan belediyemizde belediye başkanımız ihraç olmuştu. Elbistan’da AK Partili bir belediye olmadığı için müracaat sayısı fazla. Andırın belediyemizde belediye başkanımızın üç dönemlik olduğunu düşündükleri için müracaat fazla dolayısıyla diğer ilçelerimizde belediye başkanlarımızın devam edip etmeyeceği ile alakalı vatandaşlarımızda bir kanaat olmadığı için çoğu da nezaket sahibidir. Ortada mevcut bir belediye başkanı varken ona karşı adaylık müracaatı yapmaya karşı ar eden adaylar vardır. Dolayısıyla müracaatın belirli yerlerde az belirli yerlerde çok olmasının sebebi halkın teveccühünün azalması değil mevcut belediye başkanlarının durumunun belli olmamasıdır. Maraş’taki duruma genel olarak bakıldığı zaman iyi olarak değerlendirilebilir. Yaptıklarını takdir ediyoruz ama başka bir şeyler bekliyorlar. O beklentinin büyüklüğüne göre aday müracaatı artar ya da azalır. Dolayısıyla burada vatandaşın beklentisine iyi kulak vermek gerekir ve o doğrultuda bir yer seçim stratejisi ve adaylık süreci geçirmek gerekir.
Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine geçtikten sonra ilk yerel seçimlere gidiyoruz. Bu konu ile ilgili neler söylemek istersiniz? Bu seçimde hangi konularda farklılıklar gösterilecek?
Yerel seçimin önemi, AK Parti yerel belediyecilikle ortaya çıkmış ve büyümüş bir parti. Daha sonra bir kitle partisi olmuş ve daha sonra da artık bir parti olmaktan çıkıp bir anlayışa dönüşmüştür. Sadece Türkiye’nin değil dünyanın takip ettiği bir dönüşüm ve sistem haline gelmiş bir siyasi topluluktur. Yerel seçimin burada ki bizim açımızdan önemi; o bizi dünyanın en üst noktasına taşıyan ve bütün dünyaya Türkiye’den söz ettirir hale getiren iktidarımızın beslenme noktası ana kaynağı olduğu için biz onu korumak ve daha ileriye taşımak gibi bir sorumluluğumuz var. Yani diğer siyasi partilerin böyle bir endişesi olmayabilir. Özellikle CHP için söylüyorum; geçmişte hep belediyecilik anlayışı yolsuzlukla anılmış ve şikayet edilmiştir. Dolayısıyla onlara yerel seçimde adaylık müracaatı yapılırken halk teveccühü o geçmişteki kötü imajıyla değerlendirilerek yapılır. Ama bizde geçmişte ki başarılı belediyecilik anlayışıyla değerlendirilerek seçmen bize bakıyor. O yüzden bizim onlardan bir farkımız var. Yerel seçimlerle ilgili bizim kaygımız bunu korumak ve geliştirmek. Vatandaşımızın yerel yönetim anlayışımızı daha da büyütmek gibi ideallerimiz var. Bu kapsamda değerlendiriyoruz yerel seçimi. Cumhurbaşkanımız yaptığı ve yapacağı çalışmalar şuanda Cumhurbaşkanımız bu konuyla ilgili genel merkezimizin yetkili kurullarıyla çalışmalar yürütüyor. Tamamen önceliğimiz bu. Cumhurbaşkanımızın bir söylemi vardı; vatandaşta karşılığı olmayan hiç kimseyi belediye başkanı yapmayacağız dedi. Belediye başkanını aslında AK Parti, MHP, CHP siyaseti değil vatandaşın belirlemesi gerektiğinin altını çizdi ve bizim de ana kriterimiz bu olacak dedi. Dolayısıyla yapılacak çalışmalarda ortaya çıkacak adaylar iki şekilde olacağını düşünüyorum. Birincisi özellikle teveccühün üs düzel olduğu bir aday veya yerel belediyeciliği teknik bilgi ve donanımıyla çok iyi yapacağına inandığımız bir aday. Bütün Türkiye’de bu iki kriterden biri mutlaka olacak ve iyi analiz ediliyor iyi saha çalışması yapılıyor. Yaklaşık iki aydır bu çalışmalar yürütülüyor ama 4 yıldan bu yana periyodik olarak belediyelerimiz inceleniyor. Hem sayısal verileri harcamaları itibarı ile hem soysal belediyecilik anlayışı itibariyle hem belediye başkanlarımızın halkımızla ve teşkilatımızla olan ilişkileri bakımından zaten periyodik incelemeleri vardı. Bu periyodik incelemelere iki aydır saha çalışmaları da ekleniyor iyi bir netice çıkacak diye düşünüyoruz.
Bundan sonraki süreçte yeni sistemle birlikte belediyelerin yapmış olduğu büyük projeler biraz daha denetim altında olacak. Bu konuda yeni bir işleyiş ve yeni bir sistem var. Bu sistem değişikliğinin yerel yönetimlere yansıması ne şekilde olacak?
Yeni bir sistem var. Çok iyi, çok ahlaklı, vatandaşlarımızın teveccüh gösterdiği bir insan bile belediye başkanı olsa şehre büyük bir maliyet getirecek projeler yapıldığında da çok büyük bir getirisi olacak. Bir işi tek başına belediye başkanınızın inisiyatifine bırakmak doğru olmayabiliyor çünkü iyi insan çalışkan olabilir fakat teknik olarak belediyecilik konusunda yeterli olmayabilir. O yönüyle bu projeleri değerlendirme ve yapılacaksa da yapılacakları doğru yönüyle bir inceleme olacak. Cumhurbaşkanlığımızda da bununla ilgili bir yerel yönetimler kurulu oluşturuldu. Dolayısıyla da burada ki kast ettiğimiz konu şu; belediye başkanının yeterliliğini ve seçilmişliğini sorgulamak değil, bunun daha iyi hizmete dönüşmesini ve işini kolaylaşmayı sağlamak. Tabiri caizse teknik bir bilgi alt yapısı oluşturmak için kurulmuş kurul. Bu kurul bunları inceleyecek, belediye başkanlarımızın belirli bir miktarın üzerinde ki yatırımlarıyla ilgili onlara yön vererek değerlendirmelerini yapacak.
Türkiye son zamanlarda ekonomik krizin içine sürüklenmek istendi. Kahramanmaraş’ı ilgilendiren yatırımlarla alakalı önümüzdeki süreçte nasıl bir yol izlenecek? Kamu yatırımlarında gelinen son durum nedir?
Ülkenin kendi iç dinamiklerinden olmayan dışarıdan kaynaklı bir ekonomik güçlük yaşıyoruz. Şuanda bunun etkilerini ortadan kaldırmış durumdayız. Dolayısıyla bu yaşadığımız ekonomik güçlüğün etkilerini çok daha kısa sürede ortadan kaldırabileceğimizi düşünüyorum. Belediyelerimizin bununla ilgili bütçelerinde kesinti olmadığını biliyorum ama cumhurbaşkanımız bu sıkıntılı dönemi atlatıncaya kadar devam eden kamu yatırımlarının tamamlanmasını, yeni yatırım yapılmaması talimatını verdi. 3 ya da 6 ay gibi süreçte yeniden değerlendirmeye koyup önünü açabilirler diye düşünüyorum. Şuanda beklediğimizden daha hızlı bir şekilde atlattık. Bu yönüyle belediyelerimizde herhangi bir sıkıntı olmadı, zaten bizim ve diğer siyasi partiler olmak üzere bütün belediye başkanları biliyorlar ki aklen ve mantıken hareket doğrultusunda yerel seçim tarihi bellidir, bütün projelerin yatırımlarında yerel seçimden önce tamamlamak üzere bir program yapmışlardır. Her zaman da yerel seçim dönemine ait özel stratejik hamleleri olmuştur. Eğer bunu yapmadılarsa onların devam etmemesi gerekir. Dolayısıyla belediyelerimizin bundan etkilendiğindi düşünmüyorum. Hatırlatmamız gereken önemli bir konu da; belediyelerimize gelir getirici ve çalışmasını sağlayıcı unsur merkezi yönetimden aktarılan bütçe değildir. Eğer belediye başkanlarımız merkezi bütçeden aktarılan bütçeye bağlı kalarak belediye hizmeti yapmayı planlıyorlarsa bu yanlış bir hamledir. Belediyecilik gelir üretip yeni gelir kapıları açmaktır. Onlarla da yeni hizmetler yapmaktır. Büyükşehir belediyemizin kayak merkezi, Onikişubat belediyemizin bisiklet yolu var, bunlar insanların çok ciddi ziyaret ettiği sosyal alanlardır. Buralar belediyeye sürekli bir gelir sağlıyorlar. Bir alanı imara açarak o bölgeye bir şehir inşa ettikten sonra oradan yeni gelirler elde ederler. Dolayısıyla devletten gelecek paranın hizmetlerin aksaması noktasında bir engel olmayacağını düşünüyorum. Onikişubat belediyemiz 2023 yılında yapılacak olan Tarım Exposu dediğimiz dünyada çok önemli tarımsal etkinliklerin ve reklamın tanıtımın yapıldığı bir etkinliğe ev sahipliği edecek. Bu çok ciddi bir gelir kaynağı ve tanıtım vesilesidir. Dolayısıyla belediyelerimiz ancak böyle alanlarda başarılı olabilirler. Bu tür alanlara yönelerek gelir elde edip tanıtım yapabilirler. Bu nokta da belediyelerin hükümetten iller bankasından gelecek vergi payının ana kaynak değil yardımcı kaynak olması yeni gelir kaynaklarının bulunuyor olması gerekiyor.
Mahalli seçimler sürecinde muhalefet partileri de değerlendirecek olursanız neler söylersiniz? Özellikle kuzey ilçelerinde nasıl bir seçim çalışması yapılacak?
Vatandaş bizim belediyeciliğimizi değerlendirerek oy veriyor. Vatandaş bizim bu güne kadar yaptıklarımıza ve bugün ortaya çıkan görüntümüze göre karar verecek. Bu kararı verirken parti mantığıyla değil hizmet mantığıyla karar verecek. Dolayısıyla MHP’nin İYİ Partinin ve CHP’nin ne olduğundan çok bizim adayımızla ne vaat ettiğimiz daha önemli. Adayımızın sahada neler yaptığı önemli. Seçimin sonucunu belirleyecek olan da bu. Kuzey ilçelerde MHP ile yarıştığımız yerler vardı. Biz bu yarışta geriye bakıp eksiklerimizi tamamlayarak yine önde bitirmeyi hedefliyoruz. Diğer partilerin ne yapacağı değil, bizim seçim stratejimizin ne olacağı önemli. Elbistan Belediye Başkanı uzun süredir belediyenin başında durmuyordu. Üretilen bir hizmet yoktu. Orada vekaleten bakacak belediye başkanımıza Elbistanlı hemşehrilerimizin beklentilerini karşılaması açısından canla başla mücadele vereceğiz. Elbistan konusunda Büyükşehir Belediyemiz kendi üstüne düşeni yaptı ama Büyükşehir Belediyesi bünyesinde olmayan yerlerde ciddi sıkıntılar vardı. İlçe belediyesinin yapması gereken sokak araları vardı, buralar da Genel Başkan Yardımcımız ve valimizin girişimleri ile yapıldı. Hükümetin imkanlarını Elbistan sonuna kadar aldı. Elbistan’da çok güzel bir devlet hastanesi, hükümet konağı, adliye sarayı, spor salonu, okul ve müze gibi yatırımlar kazandırıldı. Ama bunlara karşılık yerel yönetimlerden çok çekti. Bu dönemden sonra inşallah Elbistan’ımızın bu sıkıntısı da giderilecek. Adaylık süreci belirleme ile ilgili yerel yönetimlerden sorumlu Genel Başkan Yardımcımız Mehmet Özhaseki 16 kasımdan itibaren adaylarımızı açıklamaya başlayacağız dedi. Biz yanlış şeyler yapmış veya hatalı sözler söylemiş olabiliriz. Ne olursa olsun hakkaniyet ile hizmet etme çabasındayız. Bir yanlış söylemimiz ya da eylemimiz var ise bu sandığa yansımasın. Bilsinler ki biz hüsnü niyet ile bunu yapıyoruz.