Sigorta sektörünün eskiye nazaran daha kötü durumda olduğunu söyleyen Demircan; “Otomotiv sektöründe faaliyet gösteren firmalarımız var. Ömrünü tamamlamış araç bertaraf tesisimiz var. Oto ekspertiz alanında da hizmete kısa süre içerisinde başlayacağız. Uzun yıllardır sigorta firmasında faaliyet gösteriyoruz. 2018 yılından sonra biraz daha açıldık ve ömrünü tamamlamış araç bertaraf tesisini kurduk. Bu tesis Kahramanmaraş’ta bir ilk oldu. Sigortacılık kazanç olarak eski ışıltılı dönemlerinden çok uzak. Eskiden çok kazançlı bir meslekti ama şuan para büyük şirketlerin bünyesinde yer alıyor. Acentelerin hepsi de küçük esnaf olduğu için sektör şuanda yerlerde sürünüyor. Sigortacılıkta çok fazla rehavet olmasının sebebini söylemek gerekirse, mesela adamın parası var ama işi yok. Sigortacılıkta 20-30 bin lira ücreti yatırıyorsun kendi vasıflarına uymuyorsa bir tane müdür atıyorsun veya oğlu, kızı üniversiteyi bitirmiş ama bir işi olmamış ve parası olduğu için iki masalı iki bilgisayarlı bir yer düşünüyorlar. Bu nedenle sigortacılık sektörüne ilgi artıyor” ifadelerini kullandı.
EKSPERTİZ SEKTÖRÜNE İHTİYAÇ VAR
Kahramanmaraş’ta ekspertiz sektörüne ihtiyaç olduğunu ve bu nedenle sektöre yöneldiklerini belirten Demircan; “Sektörde ciddi sıkıntılar bulunuyor. Mesela yüksek model ikinci el bir araç alacaksınız, insanlar genelde bu araçların kendi yetkili servisine, bayisine götürürlerdi. Son zamanlarda bayiler de rapor vermemeye başladı. İnsanlar kaportacılara da ekspertiz yaptırıyorlardı, kaportacılar gözleri ile kontrol edip burası değişmiş veya boyanmış diyorlar. Bu yetkili ekspertiz firmalarında aracın kaportasını, alt takımlarını, süspansiyonunu, frenini, motorunu dyno test dediğimiz cihazla motorun her şeyini hesaplayabiliyoruz. Bu kontroller yapıldıktan sonra bir rapor halinde müşteriye veriyoruz. Verdiğimiz ekspertiz raporu ile vatandaşın kafasında soru işareti kalmıyor. Eğer parçası değişmiş veya boyanmış bir aracı kasıtlı veya kasıtsız orijinal deyip raporu verilirse burada bağlayıcı olan raporunu veren kişidir. İnsanların gönlü rahat olsun diye böyle ekspertiz firmalarını tercih etmeye başladı. 20 yaşında bir otomobil alan bir kişi bile aracının ilk olarak ekspertize götürüyor” dedi.
BAĞIMSIZ OLUNMASI GEREKİYOR
Ekspertiz sektöründe bağımsız olunması gerektiğini belirten Demircan; “Hata rahmani bir şeydir, her insan hata yapabilir. Ekspertizler de makine sistemi yardımıyla yapılıyor ama sonuçta insan yapıyor. İnsan hata yapabilir bu hatanın da bir bedeli vardır. Kasıtlı olarak bir hata olmaz. Bizim firmamızda hiçbir şekilde alıcıyla veya satıcıyla herhangi bir anlaşma veya rapor sunma işi olmaz. Bizim ki tamamen bağımsızdır ve öyle de olması gerekiyor. Bizim işimiz sadece gelen aracın neyi var, neyi yok bunları raporlamaktır” sözlerine yer verdi.
MİLLİYETÇİ DAVRANDIK
Milliyetçi davranarak yerli firmadan bayilik aldıklarını
“Ekspertiz işi çok ciddi yatırım gerektiren bir iştir. Bizim milliyetçi kişiliğimizden dolayı yerli firmaları tercih etmek istiyorduk ancak güvenilebilir yerli markalar yoktu. Ekspertiz yapabilen iyi ustalarımız var ancak işin makine kısmında yerli olanlar biraz daha zayıf kalıyordu. Performa makine oto ekspertizinin makinalarını üreten firmanın yerlerini gördüm, atölyelerini gördüm ve kullandıkları makinalar üst kalite makinalar. Ünlü Alman markası Türkiye’ye 2001 model makinalarını gönderiyor. 18-19 sene önceki teknolojiyi Türkiye’ye satıyor yeni teknolojileri göndermiyorlar. Ama bu makinalar 2019 yapımı son teknoloji makinalar ve çok kaliteli makinalar, piyasada ortalama 6-7 yıllık bir geçmişi olan bir firma, ancak ünlü Alman markası 40-50 seneden beri var. Bu çok önemli bir geçmiş, 30 sene önce yaptıkları makinalar 30 sene sonra ne halde bunu görebiliyorlar. 6-7 yıllık bir firma 30 yıl önce bir makine yapmadığı için şuan onu test edemiyor. Burada tamamen tecrübelerimize dayalı, insanlara güven duygusuyla bu makinayı tercih ettik” dedi.
KAHRAMANMARAŞ’TA TEK, Ö.T.A
2018 yılında Ömrünü Tamamlamış Araç Bertaraf Tesisini Faaliyete geçirdiklerini belirten Vedat Ali Kızıltepe, ÖTA ile Kahramanmaraş’ta tek olduklarını belirtti.
Kızıltepe’nin açıklamaları şöyle; “Ömrünün tamamlamış araç bertaraf tesisini 2018 yılının Ocak ayında kurmaya başladık. 21 Haziran 2018’ de bizim lisansımız onaylandı. Haziran 18’ de hurda ÖTV indirimi yürürlüğe girmişti. Biz lisans onaylanır onaylanmaz hemen hızlı bir iş sarmanının içerisinde bulduk kendimizi. Normalde 6 ay 20 günlük süreçte iş yoktu. Ömrünü tamamlamış araç bertaraf tesisi Kahramanmaraş’ta bir tane var başka bir tesis yok. Ancak yasal boşluklardan kaynaklı başka şehirde ki ÖTA firma yasak olmasına rağmen burada bertaraf formu satıyorlar. Bunu ilk başta insanlar çok önemsemedi. Uygunsuz parçalanan araçlarda pek fazla sorun çıkmıyor ama bazıları aracını hurdaya vermiyor ruhsatını satıyor, aracıda kullanmaya devam ediyor. Ruhsatını sana sattığı zaman resmi olarak araç sahibi sen oluyorsun. Sende onu belirli bir ücretle onu bertaraf ettirip aracı hurdaya ayırıp sıfır bir araç alıp indirimden faydalanıp sıfır aracı kullanıyorsun ama bertaraf ettirdiğin aracı da vatandaş kullanmaya devam ediyor. O araçla ilgili herhangi bir hasar, yaralanmalı veya ölümlü kazalar olduğu zaman resmi muhatap ruhsatı alan kişi oluyor. Hiçbir şey olmasa dahi polis tutuyor, para cezası yazıp aracı otoparka çekiyorlar. Veya aracı otoparkta bağlı iken aracın ruhsatını sana satıyorlar ve sonra otoparkçı seni icraya veriyor. Bu tür şeyler şuan da çok fazla olmaya başladı. Türkiye’de maalesef bazı insanlarımız üçkağıtçılıkta Nirvana ulaşmış durumda. Bunun bir an önce bitmesini istiyorum. Mesela bazen arıyorlar diyorlar ki ben aracımı hurdaya teslim etmek istiyorum bertaraf formunu satın almak istiyorum diyor. Bu sorulardan bıktım gerçekten. Bertaraf formu parayla satılan bir şey değildir. Aracınızı getirip yetkili bertaraf tesisine teslim edeceksiniz veya belediyeye gidip teslim edeceksiniz. Onlar da size bertaraf evrakı verecektir ve kaydını kapattıracaksın. Sanayide bir sürü hurdacı var ve onlarda bir şekilde bertaraf formunu temin ediyorlar. Bu da sektöre ciddi zarar veriyor”