Kahramanmaraş'ın komşu ili Gaziantep'i denize bağlayacak çığır açıcı proje! Bölge ekonomisinin hareketlenmesi bekleniyor.
Güneydoğu'nun heyecanla beklediği Dörtyol Hassa Demiryolu ve Otoyolu projesi için ihale süreci başlatıldı. Gaziantep'i İskenderun'a bağlayacak olan bu yol projesi, Amanos Dağları'na üç tünel ekleyerek bölgenin ekonomisine canlılık katacak.
Gaziantep'i İskenderun Limanı'na bağlayacak ve uzun süredir beklenen "Dörtyol-Hassa Demiryolu ve Otoyolu Projesi"nin startı verildi. Amanos Dağları'na, ikisi karayolu ve biri demiryolu olmak üzere toplamda 20'şer kilometrelik üç tünel inşa edilecek. Hatay ve İskenderun ile Gaziantep ve Hassa Lojistik Alanı arasında kısa bir yol oluşturulacak. Ayrıca, Kilis-İskenderun güzergahı 38.3 kilometre kısaltılacak.
"Dörtyol Hassa Demiryolu ve Otoyolu Projesi"nin ihalesi, Ulaştırma Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından gerçekleştirildi ve en düşük teklif veren firma ihaleyi kazandı. İlk etapta sadece çift şeritli karayolu olarak planlanan tünel projesine, tek hatlı bir demiryolu da eklenmiştir. Projede, 2'si karayolu ve biri demiryolu olmak üzere toplamda 20'şer kilometre uzunluğunda üç tünel inşa edilecektir. Projenin ilk etabı Hassa kavşağında tamamlanacak ve karayolu bağlantısı Toprakkale-İskenderun Otoyolu'ndan ayrılarak Dörtyol kavşağından Amanos Dağları altından geçerek Hassa üzerinden Kırıkhan-Nurdağı karayolu ile birleşecektir.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, projenin depremlerin ardından bölgedeki acil altyapı ihtiyaçlarından biri olduğunu belirtti. Proje kapsamında, 25 kilometrelik güzergâhta bir demiryolu tüneli ile biri 20 kilometre uzunluğunda olacak olan iki otoyol tüneli inşa edileceğini açıkladı. Projede toplamda üç farklı tüp bulunacak ve her biri 20 kilometre uzunluğunda olacaktır. İki aşamadan oluşacak projenin ilk etabı, tünel inşaatını Hassa kavşağında tamamlayacak ve karayolu bağlantısı Toprakkale-İskenderun Otoyolu'ndan ayrılarak Dörtyol kavşağından Amanos Dağları altından geçerek Hassa üzerinden Kırıkhan-Nurdağı karayolu ile birleşecektir.
Proje, Amanos Dağları'nın kuzey ve güney ucundan sağlanan Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nin ve Kahramanmaraş bağlantılı Doğu Anadolu Bölgesi'nin ulaşımını önemli ölçüde kısaltacak. Böylece, Payas-Hassa arasında, Amanos Dağları'nın orta bölümünden geçilerek karayolu ile ulaşım mesafesinde büyük bir kısalma sağlanacak. Demir yolu hattı ile Hatay ve İskenderun, Gaziantep ve Hassa Lojistik Alanı'na daha kısa bir yol ile bağlanacak. Kilis-Osmaniye-İskenderun güzergâhı 235 kilometreden 38.3 kilometreye kısalacak. Proje, depreme dayanıklı bir altyapı oluşturarak bölgenin afet durumlarında kesintisiz erişim kapasitesini artıracak.
Ulaştırma Bakanı Uraloğlu, projenin tamamlanmasıyla ulaşımın İskenderun Körfezi'ne yönlendirilmesi sonucunda Hatay'ın sanayi ve turizm alanlarında gelişiminin hızlanacağını belirtti.
Tüneller ve bağlantı yolları tamamlandığında, Gaziantep'in yılda yaklaşık 10 milyar dolarlık ihracat yapan ve 250 bin kişiye istihdam sağlayan bir limana daha yakın olacağı ifade ediliyor. Mersin Limanı'nın 270 kilometre uzaklığına alternatif olarak, İskenderun Limanı'nın sadece 107 kilometre mesafede olması, Gaziantep'in denizyolu ihracatında lojistik ve zaman maliyetini azaltacak. Bu durum, bölgenin dış ticarette önemli avantajlar elde etmesine olanak tanıyacak. Sadece Gaziantep değil, aynı zamanda Adıyaman, Şanlıurfa, Mardin ve Diyarbakır gibi bölgedeki diğer iller de limanlara daha hızlı ve kolay bir erişim sağlayacak.
Proje, aynı zamanda Türkiye'nin en geniş organize sanayi bölgesinin kurulmasına öncülük ediyor. Gaziantep-Kilis ortak sanayi bölgesi olarak tasarlanan Polateli-Şahinbey Organize Sanayi Bölgesi, tünellerin tamamlanmasıyla limana ulaşım mesafesini 87 kilometreye düşürecek. Bu bölge, 6. Bölge teşvikleri kapsamında yer alacak ve planlanan 6.5 milyon metrekarelik alanda yüzlerce fabrikanın kurulmasına olanak tanıyacak. Proje, bölge ekonomisine önemli katkılar sağlayarak istihdamın artmasına ve milli gelirin yükselmesine katkıda bulunacak.
Gaziantep Valisi Kemal Çeber, tünellerin hizmete girmesiyle Gaziantep'in sanayi üretim gücünü İskenderun Limanı'yla birleştirerek artıracağını belirterek, projenin sanayicilerin maliyetini düşürerek rekabet gücünü artıracağını ve böylece milli gelirin yükseleceğini söyledi.
AK Parti Gaziantep Milletvekili Ali Şahin, tünellerin tamamlanmasıyla Gaziantep'in adeta bir liman şehri haline geleceğini ifade ederek, projenin Gaziantep'in ticaret kapasitesini ve performansını büyük ölçüde artıracağını ve bölgesel kalkınmaya önemli katkılar sağlayacağını belirtti.
Gaziantep Sanayi Odası Başkanı Adnan Ünverdi, projenin bölgenin çılgın projesi olarak adlandırıldığını belirterek, Gaziantep ve çevre illerinin kalkınması ve ticaret için kritik bir öneme sahip olduğunu vurguladı.