Kahramanmaraş Caddesi Adını Nereden Almıştır?

Kahramanmaraş’ın Dulkadiroğlu Caddesine bağlı olan Kahramanmaraş Caddesi hakkında merak edilenler

Yakın zamana kadar belde olan Kavlaklı’nın şehre ulaşımını sağlayan caddeye verilen isimdir.

Caddeye isim olan Kahramanmaraş, Akdeniz Bölgesi’nde yeralan, dondurma, biber ve tarhanasıyla ünlü şehrimize izafeten verilmiştir. Mahallenin şehir merkezi ile bağlantısının başlangıç noktasındadır.

Kahramanmaraş, Kurtuluş Savaşı’nın başladığı yer, Türk milletinin dirilerek ayağa kalktığı, silkinip kendine geldiği, işgal ordularına karşı başkarıldığı öncü bir şehirdir. Kurtuluş Savaşı sırasında Fransız işgalcilere karşı verdiği yerel mücadeleden dolayı TBMM tarafından istiklal madalyası verilen tek ildir. Yine bu kararla Maraş olan eski adı, Kahramanmaraş olarak değiştirilmiştir. Ünlü Osmanlı seyyahı Evliya Çelebi, Seyahatnemesinde Maraş halkı için, kelimatları lisan-ı Türkidir ve ekseriya halkı Türkmendir der. Maraş ve çevresi başta Oğuzların Avşar, Bayat ve Beydili Boyları çoğunlukta olmakla birlikte hemen hemen 24 oğuz boyunun tamamı mevcuttur. Şairlerimizden Gülten Akın ise Maraş halkı için “Adamım su gibi akanıdır Maraşlı” demiştir.

İlçeleri Merkez, Afşin, Andırın, Çağlayancerit, Ekinözü, Elbistan, Göksun, Nurhak, Pazarcık ve Türkoğlu’dur.

Kahramanmaraş’ın 400 bin’i aşan Merkez nüfusuyla Türkiye’nin 16. Büyük kentidir. Aynı zamanda Kahramanmaraş, Türkiye’de toplam nüfusu 1 milyonun üzerinde olan 19 ilden biridir. Günümüzde Kahramanmaraş, büyükşehir belediyesi olmayı bekleyen illerden oldu.

Döngel köyündeki mağaralarda yapılan araştırmalarda ele geçen buluntular yörede insan yerleşiminin Üst Paleolitik Çağ’da başladığını; Neolitik, Kalkolitik ve Eski Tunç Çağlarında da sürdüğünü göstermektedir. 2009 yılında Kahramanmaraş merkezde yapılan kazılar esnasında da birtakım mozaikler bulunmuş ve üzerlerinde çalışmalara başlanmıştır.

Şehri Hititler kurmuşlardır. Daha sonra Asurlular, Persler, Romalılar, Bizanslılar, Araplar, Selçuklular, Memluklular, Dulkadiroğulları ve Osmanlılar şehre hakim olmuşlardır.

Dünyanın sayılı madalyalı şehirlerinden biri olan Maraş’a kurtuluş Savaşı sırasında halkın gösterdiği direnişten dolayı 7 şubat 1973’den itibaren TBMM tarafından Kahramanlık unvanı verilerek adı Kahramanmaraş olarak değiştirilmiştir.

Kahramanmaraş coğrafik olarak ¾ ü dağlarla kaplı, büyük çoğunluğu Akdeniz bitki örtüsüne sahiptir. Akdeniz ikliminin yanı sıra Güneydoğu Anadolu iklimi (Pazarcık İlçesi) Doğu Anadolu Karasal İklimi (Elbistan ve Afşin İlçesi) Akdeniz yayla iklimi (Andırın ve Göksun İlçesi) görülmekte bu kadar farklı iklimlerin bir arada olması bitki çeşitliliğini de beraberinde getirmektedir. Tabi ve bozulmamış bir coğrafyaya sahip olan Kahramanmaraş’ın Karadeniz Bölgesi’ni aratmayacak güzellikte birçok yaylası mevcuttur.

14.346 Km’lik yüz ölçümü ile Türkiye’nin 11. Büyük ili durumundadır. 37-38 kuzey paralelleri ile 36-37 doğu meridyenleri arasında yer alır. Merkez ilçe deniz seviyesinden 568 m yükseklikte olup, ilin kuzey kesimleri oldukça dağlıktır. Yeryüzü şekilleri genellikle Güneydoğu Torosların uzantıları olan dağlarla bunlar arasında kalan çöküntü alanlarından oluşmaktadır. Arazi yüksekliği 350 metreden 3000 metreye kadar çıkar. Ayrıca geniş ovaları vardır. Bunlar; Gavur, Maraş, Göksun, Aşağı Göksun, Afşin, Elbistan, Andırın, Mizmilli, Narlı ve inekli ovalarıdır.

Belli başlı dağları ise; Nurhak, Binboğa, Engizek, Uludaz ve Ahır Dağı’dır. Ceyhan Nehri ile Aksu, Bertiz, Erkenez, Göksu, Göksun, Hurman, Körsulu, Sarsap ve Söğütlü Çayları başlıca akarsularıdır. Ayrıca Kahramanmaraş Türkiye’nin en çok baraja sahip illerinden bir tanesidir. Şu anda 7 baraj bulunmakla birlikte 3 tanesinin inşaatı sümektedir. Kahramanmaraş bu baraj ve termik santraliyle ülkemizin enerji ihtiyacının yüzde 12,5 ‘ini tek başına sağlamaktadır.

Kahramanmaraş ve çevresinin çok yeri şarıl şarıl akan kaynak sularıyla dopduludur. Su kaynaklarının bolluğu bakımından (km’ye oranla) Türkiye’de birinci sırada, dünyada üçüncü sırada yer alan bir ilimizdir. İlin her ilçesinde her yerleşim bölgesinde bol miktarda su kaynakları mevcuttur. Türkiye’nin en önemli akarsularından biri olan Ceyhan Nehri’nin kaynağı da il sınırları içerisindedir. Akarsuların bolluğu bakımından, Türkiye ‘ nin sayılı barajlarından olan sır barajı, Menzelet barajı, Kılavuzlu Barajı, Ayvalı Barajı, Kartalkaya Barajı il sınırları içerisindedir. Akarsuyun bu kadar bol olmasından dolayı Kahramanmaraş’a “Barajlar Şehri” demek daha yerinde olur.

Kahramanmaraş’ın ekonomik yapısı, Cumhuriyet’ten 1980’li yıllara kadar genellikle tarım, hayvancılık ve küçük el sanatlarına dayalı olarak gelişmiştir. Bu süreçte şehrin ekonomisi gerek insanların içe dönük üretim ve ticaret stratejisi, gerekse de şehrin devletin ekonomi ve altyapı konularındaki hizmetlerinden yeteri kadar pay alamamasından dolayı önemli ölçüde büyüme sağlanamamıştır.

Türkiye’de piyasa ekonomisi kural ve ilkelerinin benimsenmeye başlanmasıyla, 1980’li yılların başından itibaren Kahramanmaraş, bu çerçevede izlenen ekonomik politikalara hızla uyum göstermiştir. Ekonomik olarak yeni bir döneme, sanayileşme ve çağdaş ticaret sürecine girilmiştir. Böylece yıllarca gerçekleştirilemeyen ekonomik büyüme için gerek sermaye gerekse girişimcilik konusunda alt yapı oluşturulmaya başlanmıştır. Devletin, üretime ve ihracata yönelik geliştirdiği teşviksel politikalara hızlı cevap veren ve bu çerçevede teşviklerini doğru kullanarak bu fırsatı iyi değerlendiren Kahramanmaraş ’ lı girişimciler şehrin bugün sahip olduğu dinamik ekonomik yapıyı kurmuştur.

Kahramanmaraş’ta gerçek anlamda özel sektör yatırımları 1984 yılında başlamıştır. Sanayileşme, genel itibarıyla tekstil sektörü alanında gerçekleşmiştir. Bununla birlikte, geçmişten gelen küçük el sanatlarından bakırcılık ve alüminyumculuğun uzantısı olarak çelik mutfak eşyaları sektörü de3 aynı sanayileşme eğiliminden payını oldukça önemli ölçüde almıştır.

Sektör büyüklüğü açısından, tekstil sanayinden sonra ikinci sırada çelik eşya sanayi yer almaktadır. Kentin en önemli sektörlerinden biri olan toz ve pul bibercilik te sanayileşmeye paralel olarak gelişme eğilimindedir. Kahramanmaraş’ın ülkemizde ün kazanmasına yol açan dondurma sanayileşmesinden büyük ölçüde etkilenmiş, ülkemiz sınırlarını aşmış ve öncelikle yakın ülkeler ve ABD, daha sonrada tüm dünya ülkelerine yayılma sürecine girmiştir.

Kahramanmaraş ekonomisinin en gelişmiş sektörü olan tekstilde, özellikle teknoloji ve kalitede ulaşılan nokta Türkiye standartlarının üstüne çıkmıştır. Dünya tekstil pazarlarında teknolojik olarak ve kalite bakımından rahatça rekabet edebilecek yetenek kazanmıştır. Böylece uluslararası bir hammadde merkezi haline gelmiştir. Kentin olduğu gibi ülkenin de iktisadi büyümesinde tartışılmaz bir statüye sahip olan tekstil sanayi yüksek döviz girdisi sağlamaktadır.

Ayrıca Kahramanmaraş, ayakkabı sektöründe Türkiye’de 1. Sıradadır. Öyle ki, Harry Potter, Yüzüklerin Efendisi, Truva gibi büyük filmler ayakkabısını Kahramanmaraş ’lı ustalara yaptırmışlardır.

Kahramanmaraş Akdeniz Bölgesi’nin doğusunda bulunmakta ve hem kara hem de demiryolu ulaşımında güneyden ve Akdeniz’den gelen yolları doğuya ve kuzeye bağlayan önemli bir noktadır.

Birçok ilden otobüs seferlerinin bulunduğu otobüs terminali kent merkezindedir. Yeni terminali de kent merkezine 4 km uzaklıktadır.

Kahramanmaraş’ın tren istasyonu ile demir yolu ulaşımı sağlanmaktadır.

Türk Hava Yolları İstanbul- Kahramanmaraş arasında haftanın her günü sefer düzenlemektedir. Ayrıca Ankara-Kahramanmaraş arasında da havayolu ulaşımı sağlanmaktadır.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

İlgili Haberler

Ahıskalı doktor "ikinci vatanım"dediği Türkiye'de hastalara hizmet veriyor
Kahramanmaraş'ta 500 yetime giysi yardımı yapıldı
SANKO Üniversitesi Hastanesi’ne, Referans Merkez Yetki Belgesi” verildi.

Kültür Sanat Haberleri