Dondurma festivali Kahramanmaraş’ın vizyonudur
MADO Dondurma Yönetim Kurulu Üyesi Erdal Kanbur, Dondurma festivalinin Kahramanmaraş ekonomisine katacağı değer ile ilgili açıklamalar yaptı. Kanbur, “Dondurma ile dünyanın birçok noktasında şanlı Türk Bayrağını dalgalandırıyoruz” dedi.
DONDURMA FESTİVALİ YAPILMALI MI ?
Öncelikle belirtmek isterim ki MADO olarak dondurma işine gönül vermiş, Bugün 3. ve 4. Kuşak olarak bizlerin devam ettirdiği, özünde yıllardır süregelen aile büyüklerimiz tarafından Kahramanmaraş’a kazandırılmış bir üründür Dondurma. Temennimiz ise; Bu kültürün tüm dünya ülkelerinde lezzetiyle, kalitesiyle bilinmesi, aynı isim altında satılan diğer ürünlerden farkının hissedilmesidir.
Ben isterim ki; Dondurma anlatılırken şehrin yöresel ürünlerinin tamamı Kahramanmaraş yöresel festivali adı altında Tanıtılsın, daha büyük bir katılım sağlanarak Tüm dünyaya anlatılsın amacıyla olması gerektiğini düşünüyorum. Kahramanmaraş coğrafi konum olarak iyi bir yerde ve ipek yolu üzerinde ve önümüzdeki süreçte, projede sorun olmaz ise bu tarihi yolu hareketlendirme adına bir çalışma var Dondurmamız, Şıracılığımız, tarhanacılığımız, biberciliğimiz, fıstıkçılığımız, Altın işlemeciliği, Oymacılık, gibi değerlerimiz var. Fıstık diyoruz, Kahramanmaraş’ta fıstık Gaziantep’ten daha fazladır ve Antep’in fıstığı Kahramanmaraş’tan gider. Fıstık pazarının Gaziantep’te olması dolayısıyla Gaziantep fıstığı ismini almıştır. Daha görkemli, katılımı fazla, ekonomiye faydalı veya geçmişten bugüne gelen yada gelemeyen yorulmuş olan sanatkarları canlandırmak açısından daha uygun görüyorum. Dondurma festivali elbette yapılması lazım. Dondurma festivali Kahramanmaraş’ın bir vizyonudur. Dedelerimizin bize bıraktığı mirası taşıyor, MADO olarak açtığımız şubelerle, dünyanın birçok ülkesin Şanlı Türk Bayrağını dalgalandırıyoruz. Türkiye’nin 450 noktasında, dünyada 25 ülkede yüksek sayıda mağazalarla Ülkemizin ve şehrimizin değerlerini anlatıyoruz. Çin ile olan bağlantımızda 3 bin şube konuşuyoruz. Nokta bayilerle birlikte 5 binin üzerinde bir rakama ulaşıyor. Yurtdışına gelirsek; mağazalarımızda tamamen Türk Kültürünü götürüyoruz. Özellikle mutfak ve gastronomi bakımından tüm şubelerimizde Kahramanmaraş’a özgü ürünler sunarız. Tamamen kendi değerlerimizi götürürüz.
DONDURMA FESTİVALİNİN ŞEHİR EKONOMİSİNE KATKISI NE DERECEDE OLACAKTIR?
Katkısı olacaktır ama biz bunu ileriye taşımak zorundayız. Dondurmaya tek kalem olarak değerlendirmemeli. Yurtdışında gözlemlediğimizde tek kalem olarak değil bütün sarf malzemeleriyle fuar tadında stantlarda oluyor. Dondurmayla iştigal eden bütün malzemeleri tedarikçilerle beraber ayağında bulmak. Festival yapıp Kahramanmaraş adını tanıtabiliriz ama ekonomi olarak büyük bir katkısı olacağını düşünüyorum. Biz yola çıktığımızda fuar katılımlarımızda, yurtdışına açıldığımızda, Kahramanmaraş arkamızdaydı bizde bunu Kahramanmaraş’a mâl etmek istiyoruz. Biz her zaman söyleriz; Kahramanmaraş’ın havası suyu dondurma yapımına elverişli dışarıda yapamazsınız diyoruz. Biz Kahramanmaraş sevdalısıyız.
SEKTÖRLERİN ÇEŞİTLENMESİYLE KAHRAMANMARAŞ’TA DONDURMA ÜZERİNE FAALİYET GÖSTERENLER ARTIŞ GÖSTERMELİMİ?
Dondurma bir zanaatkarlık işidir. Her zaman söylüyoruz; her dondurma, dondurma değildir. Kontrolü ve denetim mekanizması yok. Dışarıya dondurma götürüyorsun, Kahramanmaraş dondurması olduğunu anladığında kalite yakalanmamış ise merdiven altı firmalarda yapılmış ise memleketimiz için prestij zedelenmesi oluşturuyor. Sonra esas dondurmayı yemelerinin ardından bize gelip elinize sağlık diyorlar. Türkiye’de Kahramanmaraş dondurması %13’lük bir kesime ulaşıyor. Yüzde 87’si ise dondurma adı altında satışı gerçekleşen kremalar. Şehir dışında dondurma satışı yapan sektör temsilcileri kendini düzenleyerek daha iyiye gitmesi gerekli. Piyasa şartları ve maliyetler ortaya koyulduktan sonra rekabet şansı ortadan kalkıyor. Biz MADO olarak keçileri meralarda yayarak sütün doğal olmasını ve dondurmaya tat katmasını istiyoruz. Bizim çiftliğimizde ki hayvanlar hastalıktan ari, sütünü çiğ halde içebilirsiniz. Çiftliği kurmamızın nedeni Kahramanmaraş’ta küçük hayvancılığı ileriye taşımak. İnsanlara 50 baş hayvan vererek hem küçükbaş hayvancılığa teşvik, hem de Kahramanmaraş ekonomisine katkı sağlama düşüncesiyle yola çıktık. Kahramanmaraş’ta her ırk yetişmiyor. Birçok cinsi denedik ama coğrafi koşullarımız buna müsaade etmiyor. Kahramanmaraş’ın coğrafi özellikleri dolayısıyla siyah keçi ve halep keçisi bölgemizde iyi yetişiyor. Kahramanmaraş bunun üzerinde bir atılım yapması lazım.
DONDURMA SEZONUNDA KAHRAMANMARAŞ’TA CİDDİ ANLAMDA BİR SÜT TÜKETİMİ VAR. KAHRAMANMARAŞ’TA SÜT ÜRETİMİNE İHTİYAÇ VAR MI? SÜT TEŞVİĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ GEREKİYOR MU?
Kahramanmaraş’ta teşvikler var tabi, fakat kötüye kullanım ve bilinçsiz uygulamalar ile hayvanı süt makinesi gibi kullananlar var. Sonuç olarak bakıldığında bu değeri yükseltmek için bir teşvik verilip küçükbaş hayvancılığı daha yüksek düzeylere ulaştırmakta fayda var. Çünkü gerçekten Kahramanmaraş’ta keçi yetiştiriciliği geçmişten günümüze azalmış durumda. Önceden kırsal kesimde Hemen hemen her evde oluyordu, şuan büyük tesislerle çiftliklere dönüştürmemize rağmen yetersiz kalıyor. Halk bilinçlendirilerek katma değerinin artması mecburdur.
1973 YILINDA BİR FUAR ANINIZ VAR, BUNU BİZİMLE PAYLAŞIR MISINIZ?
O yıllarda fuarın ne olduğunu bile bilmezdik. Henüz daha Organize Sanayimiz bile yokken böyle bir girişimde bulunmuştuk. Bizler şehir adına ciddi mücadeleler eden zanaatkarlarız. Zanaatın ileri taşınması için fuar katılımlarının faydalı olacağını düşündük. Dünyada çeşitli sektörlerde ve bizim sektörlerimizde neler yapıldığına bakarız. 1973-74 yıllarında Almanya’da düzenlenen Anuga fuarına katıldık. O yıllarda fuarlar ile yeni tanışıyoruz. Dondurmamızı tanıtmak amacı ile gittik ve Alman yetkililer müşteriler ile aramıza girmeye çalışıyorlardı. Biz orada böyle zorluklar yaşadık. Ulusal alanda olduğu gibi uluslararası arenada da Maraş Dondurmamızı marka haline getirebilmek adına çok büyük mücadeleler verdik.
FUAR ORGANİZASYONUNA KİMLER KATILMALI?
Şehrin önde gelen firmaları başta olmak üzere, Valilik, Belediyeler, KMTSO, Ticaret Borsası ve diğer STK’lar bu işin içinde olmalı diye düşünüyorum. Özellikle bir daha belirtmek istiyorum. Bu şehri tanıtmak, anlatmak adına yapılacak organizasyonlara adına ne derseniz deyin isterseniz festival, istersiniz şölen deyin şehrin kültürünü anlatan ürünler ve değerleri dahil edilirse ilerleme ve büyüme daha aktif olur.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.